Автор: Атанас Георгиев
Какво е СПАМ?
Понятието "спам" се свързва с изпращането чрез електронната поща на рекламни материали до хора, които не желаят това. В Съединените Щати има точен юридически термин: нарича се UCE (unsolicited commercial email), в превод - непоискани търговски съобщения по електронната поща, и се преследва от Закона. Неотдавна Щатският Сенат прие закон, според който спамът се наказва с до една година затвор и глоба до 500 000 долара!
Нашия закон?
В приетият наскоро у нас "ЗАКОН ЗА ЕЛЕКТРОННАТА ТЪРГОВИЯ" пише: "Чл.6. (1) Доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя."
Какво значи това, ще попитате? Ами нищо! Това просто значи, че за деяние, за което в Щатите вкарват в затвора, българският "законодател" просто иска извършителят да "осигури ясното и недвусмислено разпознаване" ... и толкоз! По тази "гениална" логика вероятно скоро същият български законодател ще поиска крадецът, който ви ограби дома, просто да остави съобщение че го е ограбил ... за да продължи да си граби безнаказано ....
Откъде идва думата СПАМ?
Спам в същност е запазена марка на американската компания за консервирани храни "Хормел Фуудз Корпорейшън". Спам е известна марка консервиран месен продукт, нещо като нашенското Русенско варено. Консерви със "Спам" и до ден днешен се продават в Щатите и дори са част от бойната готовност на Американската армия.
Понятието Спам обаче придобива смисъла, за който говорим, след един скеч на Монти Пайтън, в който се усмива досадният начин, по който тази храна се рекламира.
От този момент, и в епохата на Интернет, понятието Спам вече има един единствен смисъл - досадна реклама, изпращана чрез електронна поща до хора, които не я желаят.
Защо спамът е толкова опасен?
Изпращането на реклами по пощата винаги е било характерно за пазарната икономика и развитата търговия. Преди епохата на Интернет обаче, това явление не е застрашавало никого, просто защото за изпращането на едно рекламно писмо по обикновената поща са се изисквали средства. Най-малкото - за хартия, плик и пощенска марка. От друга страна, човекът, който го е получавал, е можел просто да го хвърли в коша за боклук. Това не е изисквало средства от негова страна.
В епохата на Интернет нещата вече са коренно различни. Хората, изпращащи такива нежелани реклами, могат само с едно натискане на клавиша да изпратят досадното си съобщение до стотици хиляди, дори милиони нищо не подозиращи интернет потребители.
От своя страна, нещастните потребители са принудени да изтеглят тези съобщения от Мрежата (което им струва пари за достъп) или трябва непрекъснато да "почистват" своите онлайн пощенски кутии, за да не се задръстят, което също им струва пари и нерви.
Кога едно съобщение е СПАМ?
Според Елена Фокнър, юрист и интернет експерт, спамът се дели на четири основни категории:
1. Изпращане на рекламно съобщение до дори и един интернет потребител, който не е изрично пожелал това. В същност, ако една глупост задръства пощата ви, надали за вас ще има значение дали сте сам, или има още сто хиляди като вас.
2. Изпращане до потребители на рекламни съобщения и поща със съдържание, различно от това, за което те са заявили че искат да получават. Ако например дадете e-mail адреса си за да получавате новини за нови книги, а вместо това получавате и реклами за нови порно сайтове, това отново е спам.
3. Изпращане до потребители на рекламни съобщения и поща с честота, различна от обявената. Ако например се абонирате за месечна информация, а получавате рекламни съобщения ежедневно, спамът отново е налице.
4. Включване на случайни хора в мейлинг листове, като им се предоставя "възможността" да се отпишат. Това е най-досадния и нагъл тип спам. Тъй като в Щатите, при условие че на жертвата е предоставена възможност да се отпише от списъка, спамът не се преследва, някои хора използват това за да ви тормозят "законно". Те не само че най-нахално ви включват в списъците на жертвите си, но и "законно" изискват от вас да предприемате стъпки (т.е. да губите време и нерви) за да се отписвате.
Източник: http://www.bgpro.com/articles/spam.php
Нашия закон?
В приетият наскоро у нас "ЗАКОН ЗА ЕЛЕКТРОННАТА ТЪРГОВИЯ" пише: "Чл.6. (1) Доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя."
Какво значи това, ще попитате? Ами нищо! Това просто значи, че за деяние, за което в Щатите вкарват в затвора, българският "законодател" просто иска извършителят да "осигури ясното и недвусмислено разпознаване" ... и толкоз! По тази "гениална" логика вероятно скоро същият български законодател ще поиска крадецът, който ви ограби дома, просто да остави съобщение че го е ограбил ... за да продължи да си граби безнаказано ....
Откъде идва думата СПАМ?
Спам в същност е запазена марка на американската компания за консервирани храни "Хормел Фуудз Корпорейшън". Спам е известна марка консервиран месен продукт, нещо като нашенското Русенско варено. Консерви със "Спам" и до ден днешен се продават в Щатите и дори са част от бойната готовност на Американската армия.
Понятието Спам обаче придобива смисъла, за който говорим, след един скеч на Монти Пайтън, в който се усмива досадният начин, по който тази храна се рекламира.
От този момент, и в епохата на Интернет, понятието Спам вече има един единствен смисъл - досадна реклама, изпращана чрез електронна поща до хора, които не я желаят.
Защо спамът е толкова опасен?
Изпращането на реклами по пощата винаги е било характерно за пазарната икономика и развитата търговия. Преди епохата на Интернет обаче, това явление не е застрашавало никого, просто защото за изпращането на едно рекламно писмо по обикновената поща са се изисквали средства. Най-малкото - за хартия, плик и пощенска марка. От друга страна, човекът, който го е получавал, е можел просто да го хвърли в коша за боклук. Това не е изисквало средства от негова страна.
В епохата на Интернет нещата вече са коренно различни. Хората, изпращащи такива нежелани реклами, могат само с едно натискане на клавиша да изпратят досадното си съобщение до стотици хиляди, дори милиони нищо не подозиращи интернет потребители.
От своя страна, нещастните потребители са принудени да изтеглят тези съобщения от Мрежата (което им струва пари за достъп) или трябва непрекъснато да "почистват" своите онлайн пощенски кутии, за да не се задръстят, което също им струва пари и нерви.
Кога едно съобщение е СПАМ?
Според Елена Фокнър, юрист и интернет експерт, спамът се дели на четири основни категории:
1. Изпращане на рекламно съобщение до дори и един интернет потребител, който не е изрично пожелал това. В същност, ако една глупост задръства пощата ви, надали за вас ще има значение дали сте сам, или има още сто хиляди като вас.
2. Изпращане до потребители на рекламни съобщения и поща със съдържание, различно от това, за което те са заявили че искат да получават. Ако например дадете e-mail адреса си за да получавате новини за нови книги, а вместо това получавате и реклами за нови порно сайтове, това отново е спам.
3. Изпращане до потребители на рекламни съобщения и поща с честота, различна от обявената. Ако например се абонирате за месечна информация, а получавате рекламни съобщения ежедневно, спамът отново е налице.
4. Включване на случайни хора в мейлинг листове, като им се предоставя "възможността" да се отпишат. Това е най-досадния и нагъл тип спам. Тъй като в Щатите, при условие че на жертвата е предоставена възможност да се отпише от списъка, спамът не се преследва, някои хора използват това за да ви тормозят "законно". Те не само че най-нахално ви включват в списъците на жертвите си, но и "законно" изискват от вас да предприемате стъпки (т.е. да губите време и нерви) за да се отписвате.
Източник: http://www.bgpro.com/articles/spam.php
Много е добра публикацията ти и аз я приветствам. Тъй като съм лингвист обаче, при това - и политически лингвист, зная колко по-страшни от спама са съобщенията на манипулаторите в нета, които работят на равнище дезинформация. Има разбира се лек и срещу тях - контрадезинформацията. По-добре е разбира се хората да се научат да различават информацията от дезинформацията и, ако искаш, можем да поддържаме връзка, защото смятам да подготвя курс от лекции за виртуално обучение за манипулацията в нета.
Любима Йорданова, ljubima@abv.bg